Suomi -tehokkaan sähköisen asioinnin edelläkävijä
Suomi on tunnettu tehokkuudestaan, joka on viranomaistyön ja palveluntarjoajien tärkeimpiä kehityskohteita. Monet juoksevat asiat ja hankinnat on nykyisin mutkatonta hoitaa sähköisesti, ja yhä harvemmin on jonotettava virastoihin. Tämä vähentää kunta- ja valtionhallintoon kohdistuvaa painetta, ja helpottaa tavallisen kansalaisen kohdalla esimerkiksi ilmoitusten- ja hakemusten käsittelyä, lainanhakemista, palveluiden tilausta ja seurantaa.
Omien tietojen tarkistaminen käy sujuvasti Digi- ja väestötietoviraston palvelussa, jonne asiakkaat voivat kirjautua henkilökortin, mobiilivarmenteen tai pankkitunnisteiden avulla. Sinne voi päivittää omat henkilötiedot ja omistustietoja, jolloin asiointi lukuisissa virastoissa sujuu helposti.
Kanta-palvelu helpottaa terveydenhuoltoa
Suomalainen Kanta-palvelu on herättänyt mielenkiintoa myös kansainvälisesti, sillä vaikka terveyden- ja sosiaalihuollonalalla on erilaisia sähköisiä palveluita muissakin maissa, on suomalainen järjestelmä silti melko poikkeuksellinen. Se kattaa koko maan, ja sen käyttö on lakisääteistä. Terveydenhuollon alalla työskentelevät kirjaavat siihen potilastietoja sekä yksityisellä että kunnallisella sektorilla. Potilaan sairaushistorian seuraaminen on helppoa, ja se saattaa jopa säästää ensiaputapauksissa ihmishenkiä.
Henkilötunnus kertoo asiakkaasta kaiken tarvittavan niin sairaalassa, pankissa kuin etuuksia anottaessa. Tunnuksen alle identifioituvat tiedot kertovat paljon tarpeellista tietoa henkilöstä, ja tekevät myös asioinnista helppoa.
Kilpailuta, tilaa ja rekisteröidy
Hyvin harvaa asiaa tarvitsee enää lähteä hoitamaan kodin ulkopuolelle. Lähes jokaisella suomalaisella on pääsy internettiin, jonka avulla hän voi:
- tehdä hankintoja kotiin
- rekisteröityä kursseille ja kouluun
- seurata lapsen koulunkäyntiä
- kilpailuttaa lainatarjouksia ja sähkösopimuksia
- tarkistaa lääkärin määräämien kokeiden tulokset ja reseptit
- tilata ruokakassin kotiin
- hakea Kelasta oikeutta etuuksiin
- tilata ajan hammaslääkäriin, kampaajalle tai neuvolaan.
Lainan hakeminen käy netissä nykyisin nopeasti. Asiakas voi tarkastella eri rahoituslaitosten tarjoamia lainatarjouksia helposti vertailu-palveluissa, ja valita itselleen sopivimman. Lainatarjouksen hyväksymiseen ei yleensä kulu kauan aikaa, vaan vastaus saapuu jopa tunnin sisällä. Oman perheen ja irtaimiston vakuuttaminen on näppärää netissä, samoin kuin vahinkoilmoituksen lähettäminen.
Lähes kaikilla yrityksillä ja virastoilla on tietokannassaan valmiit, helposti täytettävät lomakkeet. Vakuutusten korvaushakemuksiin saa vastauksen nopeasti, ja tarvittaessa korvaukset maksetaan suoraan asiakkaan tilille.
Fyysiset kontaktit vähenevät ja palvelu paranee
Sähköinen asiointi Suomessa voidaan jakaa yksityisten tarjoamiin palveluihin, koko maan kattaviin palveluihin ja kunnallisiin palveluihin. Kunnalliset palvelut ovat tulleet yhä suositummiksi, ja esimerkiksi etäasiointi terveyskeskuksiin on tullut yhä tutummaksi palvelumuodoksi. Suomalaiset ovat tottuneet käyttämään chat-tukea, joka on nykyisin lähes jokaisen palveluntarjoajan tärkein ja nopein yhteydenpitokanava asiakkaan kanssa.
Sosiaalisten kontaktien menetys saattaa tuntua ahdistavalta, mutta monet palvelut toimivat nopeammin sähköisesti. Kun kuormitus asiakaspalvelussa ja arkistoinnissa vähenee, vapautuu aikaa enemmin tehokkaaseen asiakasneuvontaan ja asioiden käsittelyyn.