Artikkelit

Anne Raudaskoski 08.01.2015 Anne Raudaskoski

Kiertotalous – uuden aikakauden airut

“Meillä ei ole jäteongelmaa, meillä on suunnitteluongelma”, sanovat William McDonough ja Michael Braungart, miehet Cradle2Cradle -mallin takana. Tällä he viittaavat siihen, että oikeanlainen suunnittelu mahdollistaa kaiken muun – ja tämä ajatus on myös nollajätteeseen perustuvan kiertotalouden ydin. Mutta entä laajemmat vaikutukset ja mahdollisuudet yrityksille?

Olin jokin aika sitten puhumassa kiertotaloudesta Futures Specialists Helsinki -verkoston tilaisuudessa. Sen lisäksi että esittelin laajasti kiertotalouden periaatteita, sanoin puheenvuoroni lopuksi, että itse käytän koko termiä varsin joustavasti; en ole kiinnostunut pelkästään materiaalivirroista, vaan kokonaisuudesta eli siitä, miten tämä ajattelutapa voi luoda lukuisia uusia mahdollisuuksia yrityksille. Kyseessä on muutos, joka on valtava liiketoimintamahdollisuus, jos ja kun tätä ajattelutapaa osataan yrityksissä oikein hyödyntää.

Oletko miettinyt, miten kiertotalous vaikuttaa vaikkapa markkinointiviestintään ja koko brändiin? Miten kerrotaan houkutteleva tarina, jossa ensiluokkainen designtuote on valmistettu jo kertaalleen käytetystä materiaalista, niin kuin esimerkiksi Nurmi Clothing tekee? Miten asiakaskokemus muuttuu, kun asiakassuhteesta tuleekin lineaarisen sijään kehämäinen niin kuin Nude Jeans:lla, joka toteuttaa elinkaarimallia omien asiakkaiden kanssa? Tai miten brändätään liisattavat farkut, niin että fokus onkin farkkujen käytössä omistamisen sijaan kuten Mud Jeans:llä (eli tuotteesta tuleekin palvelu)?

Mitä uusia taitoja ja toimintoja ja minkälaista johtamistapaa nämä vaativat yritykseltä? Ja käänteisesti: mitä kasvun, erottautumisen, säästön ja tehokkuuden mahdollisuuksia nämä tuovat mukanaan? Eli niitä tapoja, joilla yritys vahvistaa omaa asemaansa markkinoilla ja turvaa edelläkävijyyden lähitulevaisuuden liiketoimintaympäristössä.

Varsin kiinnostavan muutosväylän kiertotalous tarjoaa myös yritysvastuulle. Näen, että perinteisestä ja siiloutuneesta ympäristö-, sosiaalinen ja talousvastuu -ajattelusta päästään vihdoin kestävä bisnes -ajatteluun, eli siihen että on olemassa vain yksi bisnes, yksi strategia ja yksi tarina. Toisin sanoen, bisnesstrategia on yhtä kuin yritysvastuustrategia tai toisinpäin – ilman juopaa näidän kahden välillä. Huolellisesti toteutettuna tämä lähestymistapa mahdollistaa sen, että yrityksen positiivinen rooli yhteiskunnan rakentajana kasvaa eksponentiaalisesti.

Taloustieteilijä Tim Jackson näkee, että kiertotalous antaa meille toivoa: se antaa toivon talousmallista, joka luo todellista hyvinvointia. Tämä ajatus on lähes runollinen, mutta erittäin oikea ja tarvittu johtotähti matkalla kohti uutta aikakautta yritysten historiassa.

 

Anne Raudaskoski

Kirjoittaja on toinen Ethican perustajista. Ethica tarjoaa yritysvastuun sparraus- ja koulutuspalveluja, ja kiertotalous on olennainen teema Ethican Design for Sustainability® -lähestymistavassa. Ethica pitää avoimen “Kiertotalous – (resurssi)viisaudella kohti parempaa tulosta “ -koulutuksen 4.2. Lisätietoja ja ilmoittautumiset.

, , , , , ,