Artikkelit

Kierrätyskynä 28.10.2014 Kierrätyskynä

Myyjät pelastavat maailman

Sivonen1
Kuva: Pepita Kautto

Muistan miten muutama vuosi sitten Helsingin keskustaan tupsahti oikea leipäkauppa. Samanlainen kuin joskus ennen vanhaan. Kaupassa myytiin leipää jossa on kuori. Kävin ostamassa tätä ihmeellistä herkkua joka maistui taivaalliselta kaikkien niiden höttöisten muovipusseissa myytyjen paahtoleipien jälkeen. Mutta se leipä maksoi vähintään vitosen! Mitä ihmettä. Ihmettely jatkui kun katukuvaan ilmestyi entistä useampi ekologinen ruokakauppa. Luomuporkkanaa elitisteille. No ostin pari, kilo olisi tullut jo liian kalliiksi.

Samoihin aikoihin ekologinen muoti teki tuloaan. Minäkin kävin hakemassa hampusta tehdyt tennarit kaupasta. Maksoivat tuplasti enemmän kuin peruslenkkarit. Kotimatkalla satoi vettä ja niillä ei kävelty sen jälkeen enää koskaan. Ostin myös paidan jossa oli valtavankokoinen kierrätysmerkki rinnuksissa. Jäi vaatekaappiin. Katalogien eko-vaatteet näyttivät siltä että ne olivat väärinpäin päällä malleilla päällä. Kaikki oli vähän nuhjuista ja langat roikkui.

Onneksi olemme pikkuhiljaa siirtymässä seuraavaan vaiheeseen. Viime aikojen tutkimusmatkojeni perusteella sanoisin että ympäristöystävällinen tuote yleensä näyttää ja tuntuu hyvältä. Monessa tapauksessa on jo ymmärretty että ekologisen tuotteen pitää olla kaikilta puoliltaan vähintään yhtä hyvä kuin kilpailijansa. Sitä ympäristöjuttua ei tarvitse enää alleviivata. Ostotilanteessa ei kukaan halua tehdä hyväntekeväisyyttä, mutta hyvän ostoksen kylkiäisenä sädekehä on erittäin kiva juttu. Sitten jos tuote vielä myydään niin ettei sitä kuorruteta kukkasin eikä pakkauksessa käytetä kaunokirjoitusfontteja, sen saattaa uskaltaa ostaa joku muukin kuin me cityvihreät.

ArtoSkirjoitukseen 15_c

Mikä lopulta estää ekologisen tuotteen ostamisen? Tulppana seisoo usein itse myyjä tai kauppias. He ovat ratkaisevassa roolissa siinä miten asiakasta opastetaan ostamaan. He joko loistavat poissa olollaan, eivät sano mitään tai sitten kertovat havainnollisesti tuotteesta. Mitä siinä on ja mistä se tehty. Miksi se kannattaa ostaa ja mistä hinta muodostuu.

ArtoSkirjoitukseen 17_c

Teimme pari vuotta sitten juttua NYT-liitteeseen liittyen ruokahävikkiin. Teimme retken Helsingin Hakaniemen kauppahalliin. Siellä myyjät opastivat ja kertoivat miten ruokaa tehdään. Melkein saivat vannoutuneet kasvissyöjänkin ostamaan lihakimpaleen. Sain kuulla miten miten eri raaka-aineet toimivat, miten raaka-aineista käytetään kaikki. Samalla he tietysti myyvät tehokkaasti tiskin tyhjäksi. Jatkoimme matkaa viereiseen supermarkettiin. Sieltä lentää joka päivä suuret määrät ruokaa roskiin. Miksi? No koska siellä ei ole enää myyjiä vaan hyllyntäyttäjiä. Ihmiset ostavat sitä mikä on halpaa. Ei ole muita kriteerejä tarjolla.

Hei kaikki yritysjohtajat. Tehkää ympäristöteko, palkatkaa ja kouluttakaa meille myyjiä. Myyjiä jotka osaavat myydä vastuullisesti tuotettuja tuotteita. Minä ainakin kaipaan apua ja informaatiota tässä sekopäisessä maailmassa. Myyjät voisivat kertoa minulle myös sen ettei minun aina ei tarvitse pelastaa koko maailmaa vaan voisin ostella eettisesti oikein ihan itsekkäistäkin syistä. Ostan hyviä ja kestäviä materiaaleja. Sijoitan rahani tuotteeseen joka mitä minut terveempänä. Sitten saan sen sädekehän vielä kaupanpäälle.

ArtoSkirjoitukseen 3

Myyjäkin jää työttämäksi ellei meitä houkutella kauppaan. Kaipaan selkokielistä viestintää ja markkinointia, ilman viherpesua tai syyllistämistä. Yritykset kokevat rehellisyyden harvoin kilpailutekijäksi, mikä on outoa. Kaupoissa juoksentelee aika paljon potentiaalisia asiakkaita jotka lähtökohtaisesti epäilevät yrityksiä ja heidän palveluitaan. Eikä ihme. Näemme jatkuvasti peiteltyjä totuuksia ja kuluttajia aliarvioivia kampanjoita. Ja lopulta aika harvat odottavat löytävänsä täysin puhtoisen yrityksen. Aina sattuu virheitä ja maailma ei muutu hetkessä. Toivoisin näkeväni mainoksen missä yritys kertoo mokanneensa ja aikovansa parantaa tapansa. Ja jos se vielä kysyisi minut mukaan auttamaan, olisin myyty. Ostaisin.

Arto Sivonen

Kirjoittaja on yhteiskunnalliseen markkinointiin ja designiin erikoistuneen suunnittelutoimisto Måndagin perustaja.
www.mandag.fi, www.facebook.com/mandag.fi

Kuvat: Sirpa Rivinoja ellei toisin mainittu

, , , , , , ,